söndag, november 02, 2014

Rödbetsbiffar med citronmajonnäs och pepparrotsmajonnäs


Jag gillar vegetarisk mat allt mer. Ikväll blev det rödbetsbiffar med citronmajonnäs och pepparrotsmajonnäs

Jag finrev det mesta i matberedaren: fem stora rödbetor, en gul lök, tre dl kokta kikärtor, två vitlöksklyftor och en bit parmesanost (ca 2 dl färdigriven). Sedan blandade jag i tre msk majsmjöl, rivet skal från en citron, 2 tsk salt, svartpeppar och till sist tre ägg. 

När jag formade biffarna med händerna tryckte jag ut överflödig vätska. Biffarna fick steka i rikligt med smör på medelvärme (de bränns lätt).

Till majonnäsen vispade jag en äggula, en tsk dijonsenap och 1 tsk vitvinsvinäger. Efter hand vispade jag ner ett par dl rapsolja. Hälften av majonnäsen blandade jag med rivet citronskal, citronsaft och lite japansk soja. Hälften blandade jag med riven pepparrot.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag håller med dig ;)