lördag, augusti 02, 2014

Grillad entrecôte med nudelsallad och syrad rödlök


Igår grillade jag entrecôte som vi åt tillsammans med en nudelsallad och syrad rödlök. 

Jag tog ut köttet från kylen drygt en timme i förväg, sköljde det i kallt vatten och skar det i tre tjocka skivor. Jag saltade och pepprade köttet och lindade in det i smörpapper.

Den syrade rödlöken gjorde jag genom att strimla en lök i vår spiralizer och sedan lägga strimlorna i en 1-2-3-lag med 1 1/2 dl kokande vatten, 1 dl strösocker och 1/2 dl ättika.

Jag gjorde en sås på saften från en citron, 6 msk japansk soja, 4 msk rapsolja, 1 msk mango chutney, 2 msk vitvinsvinäger, 1 tsk sambal oelek, 1 msk sesamolja och 1 msk brun farin.

Till nudelsalladen kokade jag en paket nudlar, som jag sedan blandade med hälften av såsen, två små strimlade morötter, gröna sojabönor och rostade sesamfrön.

Köttet grillade jag först snabbt på direkt värme och sedan en kort stund på indirekt värme. 

Inga kommentarer: