måndag, maj 19, 2014

Stekt torskrygg och tomatsås med en touch av apelsin


I helgen gjorde vi torsk igen, med en ny smakkombination utifrån Lotta Lundgrens inspirationslista. Ingående ingredienser skulle vara bland annat tomat, apelsin, basilika och vitlök. Resultaten blev stekt torskrygg och tomatsås med en touch av apelsin.

Till såsen stekte jag tre pressade vitlöksklyftor försiktigt i olja. Sedan fyllde jag på med 1-2 dl vitt vin, två burkar krossade tomater, två lagerblad, salt och peppar. Tomatsåsen fick stå och puttra ca en halvtimme innan jag hällde i saften från två apelsiner. Sedan fick såsen puttra en stund till innan jag smakade av med en skvätt vitvinsvinäger.

Torskryggfiléerna fick i vanlig ordning tina. Sedan saltade jag dem runt om och lät dem stå ytterligare ca 20 minuter, innan jag pepprade dem och stekte dem snabbt i rikligt med smör. Häll lite av det brynta smöret över den färdiga rätten.

Till detta åt vi blad av färsk basilika, vit sparris (som fått koka i vatten tillsammans med citronsaft, salt och en nypa socker), grön sparris och stekt zucchini. Mannen och barnen fick ris till också - men det fungerade utmärkt utan!

Smakkombinationen fungerade väldigt fint. Smakerna smälte ihop och tomatsåsen hade bara en liten touch av apelsin. Nästa gång ska jag ta i ännu mer vitlök, ännu mer basilika och ännu mer apelsin för att se vad som händer...

Inga kommentarer: