fredag, januari 03, 2014

Mustig fisksoppa med saffran, tomat, ingefära och apelsin


Ikväll åt vi en mustig fisksoppa med saffran, tomat, ingefära och apelsin. Jag måste skriva ner receptet direkt, innan jag glömmer det.

Jag skivade och stekte en morot, en gul lök, tre vitlöksklyftor, en halv chilifrukt och en bit ingefära i olja. När löken mjuknat tillsatte jag 4 dl vitt vin och 4 dl vatten. Allt fick koka ca 20 minuter tills vätskans halverats.

Parallellt stekte jag en skivad gul lök, två skivade vitlöksklyftor och en tumme riven ingefära. Efter en stund hällde jag på 2 dl krossade tomater, saften från en halv apelsin, 1 tsk honung samt den silade fonden (ovan). Jag saltade och pepprade. Soppan fick puttra ca 5 minuter och sedan tillsatte jag 1,5 dl vispgrädde. Soppan fick därefter koka upp innan jag la i bitar av frusen torsk och lax samt lite frysta blåmusslor. Efter ett kort uppkok lät jag soppan stå så att fisken blev lagom tillredd.

Inga kommentarer: