fredag, juli 20, 2012

Grillad högrev


För ett tag sedan testade jag för första gången grillad högrev. Det kändes lite ovant att äta högrev i den formen, men det blev riktigt gott. Köttet blir ju väldigt mört och fint om det får förkoka.

Jag kokade drygt ett kilo högrev (delad i två bitar) i rikligt med vatten, sex grovt hackade vitlöksklyftor, 3 tsk salt, 10 svartpepparkorn och tre lagerblad. Två timmar fick grytan stå och puttra.

Sedan fick köttet svalna lite innan jag gned in det med en rub, som bestod av mortlade ingredienser: två msk bruna senapsfrön som rostats i en torr panna, 1 msk paprikapulver, 2 tsk flingsalt och 1 tsk chiliflakes. Köttet fick stå och dra ca en halvtimme.

Därefter grillade jag köttet medan jag efter hand penslade det med en röra gjord på 2 msk honung, 3 msk balsamvinäger, en pressad vitlöksklyfta, 1 tsk chiliflakes, 1 tsk dijonsenap och 1 msk tomatpuré.

Inga kommentarer: