söndag, januari 15, 2012

Mustig lammfärsgryta


Igår gjorde jag en mustig lammfärsgryta, en stor laddning så nu har vi massor kvar i kylen.

Först stekte jag 300 g sidfläsk i bitar knaprigt och sedan fick fläsket rinna av på ett papper. I en rengjord panna stekte jag sedan 800 g lammfärs tillsammans med en hackad gul lök, tre hackade vitlöksklyftor, två tsk spiskummin, salt och svartpeppar. När färsen var färdigbrynt la jag den tillsammans med fläsket i en gryta och fyllde på med 3 dl vitt vin, två tetra krossade tomater, 3 dl vatten, fem skållade, skalade och delade tomater, en paprika i bitar, 3 msk sultanrussin, 3 kanelstänger, en stjärnanis, 2 tsk chiliflingor och salt. Grytan fick stå och puttra i en timme och sedan smakade jag av med balsamvinäger och salt.

Till detta gjorde jag mathavre. För första gången. Och sista. Det kändes som havregrynsgröt. Matvete är mycket bättre som alternativ till ris, tycker jag. 

1 kommentar:

Fröken Dill sa...

Håller med, mathavre är INTE bra! Undrar om man kan blanda kvarbliven mathavre i något brödbak där den bör passa bättre.
Tänker fröken Dill som annars gillar bulgur, matvete, matkorn och allt vad det heter