fredag, oktober 09, 2009

Citron- och limekaka


Förra helgen var vi och hälsade på mina föräldrar. Vi bjöds på god mat som vanligt, bl a en ljuvlig citron- och limekaka.

Hacka ihop 3 dl vetemjöl, 2 msk strösocker och 125 g smör till en grynig massa. Tillsätt en äggula och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Vispa 3 ägg och 2 dl strösocker pösigt. Rör ner 2 dl vispgrädde, 2 msk vetemjöl, 1 tsk vaniljsocker samt rivet skal och pressad saft från en lime och en citron. Häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kallna. Garnera med limeskivor och sikta över florsocker. Servera med vispad grädde.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm, låter som något helt i min smak. Den ska jag prova!

Unknown sa...

Nu har jag provat den ;)
Den var precis så god som jag trodde!
Tack så mycket!