tisdag, oktober 20, 2009

Borstj och nybakat bröd


Ikväll har vi ätit borstj och nybakat bröd. Den mustiga rödbetssoppan hittade jag på bloggen "Om jag var din hemmafru".

Brödet har jag gjort tidigare, Drakamöllans favoritbröd. Resultatet blev ännu bättre den här gången, då jag tillsatte en tsk salt i degspadet och använde hälften vetemjöl och hälften siktat dinkelmjöl. Degen fick jäsa i drygt tre timmar, så brödet blev riktigt luftigt och fint.
Tack vare vår matberedare blev rödbetssoppan enkel att göra - så otroligt smidigt med en matberedare. (Tack Marianne!)

3 kommentarer:

Mamma sa...

Idag har jag bakat Drakamöllans favoritbröd. Enkelt och jättegott.
Även Pappa tyckte att det var kanongott./ Mamma

Pia sa...

Vad kul att "träffa" dig här! Jag har också bakat brödet idag, med lite sesamfrön på den här gången. Degen är så kladdig, så jag formade helt enkelt bullarna med två skedar istället för med händerna. :-)

Nu har vi en äppelpaj i ugnen. Den är klar vilken minut som helst...

Unknown sa...

Jag gillar borstj, det har länge varit en av mina favoriter.
Vi brukar ha en klick gräddfil och lite pepparrot (sån på tub) till.