onsdag, augusti 05, 2009

Vattenmelonsallad med feta, mynta och kryddrostade mandlar

För ett tag sedan gjorde jag en vattenmelonsallad. Igår när vi fick besök av Jonas, Catta, Elin och Christoffer så bjöd vi på en annan variant av Lisa Förare Winbladh - vattenmelonsallad med feta, mynta och kryddrostade mandlar. Den blev uppskattad!

På ett stort fat spred jag ut bitar av vattenmelon och fetaost tillsammans med färsk mynta och lite citronsaft.

Mandlarna (de var populära, så nästa gång ska jag göra ännu större mängd) rostade jag i rikligt med olivolja tills de fick lite färg. Jag tillsatte först drygt en msk rivet citronskal och därefter drygt en tsk grovmald (mortlad) svartpeppar. Sedan spred jag ut mandlarna och oljan över melonsalladen.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det lät jättegott! JAg har köpt hem ingredienserna för att prova.

Jag blir bara lite förvirrad av "mynta". Vad är det för mynta man köper i affären egentligen? Vi har egen mynta hemma, men jag undrar om det är samma...

Jag gjorde en gurksoppa förra året med mynta (den vi hade hemma). Den smakade vedervärdigt. Jag vet inte om det var pga vår mynta eller om den hade blivit lika hemsk oavsett vilken mynta som använts. Jag har inte tänkt att prova igen... :)

Pia sa...

Jag använde färsk mynta, sådan som man köper som kryddväxt i affären. Den smakar ju ganska speciellt. Du får väl provsmaka i affären och se om det är samma som ni har hemma :-).

Rätten blir säkert god utan mynta också. Eller vad tyckte du?

Unknown sa...

Den blev jättegod även utan mynta. Jag kunde nog kryddad mandlarna lite till dock, men nu vet jag det till nästa gång.

Tack för receptet!

Det har inte hänt något ännu...??
:)

Pia sa...

Kul att det blev bra!

Än har inget hänt... :-)

Mikkan sa...

Gudars, Förare vet vad hon pysslar med, och du med uppenbarligen. :) Mandlarna verkar gudomliga, och nog bra att använda matkryddor på dem eftersom de är så förknippade med dessertmat annars!