måndag, juni 22, 2009

Bullar med frön


Idag bakade Iza och jag bullar med frön. Receptet kom från Allt om Mat som kom med posten idag, men jag ändrade lite i receptet utifrån de ingredienser som vi hade hemma. Bertilssons fullkornsbröd kallas receptet.

Rosta en dl solrosfrön och en dl pumpakärnor i en stekpanna och låt dem sedan svalna.
Smula 50 g jäst i en bunke och rör ner 5 dl fingervarmt vatten. Tillsätt 1/2 dl solrosolja (majsolja gick också bra), 2 msk honung, 1 msk flingsalt och 1/2 dl linfrön. Blanda ner 2 dl grovt rågmjöl, 3 dl dinkelfullkornsmjöl och 8-9 dl vetemjöl special, fullkorn (jag använde 2 dl fint rågmjöl, 3 dl dinkelflingor och 8-9 dl vetemjöl special och det fungerade utmärkt). Arbeta samman degen så att den blir blank och smidig. Blanda ner fröna och kärnorna mot slutet. Låt degen jäsa 45 minuter under bakduk.

Knåda samman degen lätt på en bänk. Forma till 20 små bullar och pensla dem med vatten. Doppa sedan bullarna i en blandning av pumpakärnor, solrosfrön och linfrön (jag använde enbart solrosfrön och flingsalt). Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa till dubbel storlek, ca 30 minuter.

Grädda i 250-gradig ugn ca 6 minuter (jag lät bullarna vara inne betydligt längre tid, eftersom vår gasugn är lite "svår").

2 kommentarer:

Unknown sa...

De ser jättesmarriga ut! Var de lika goda som de ser ut att vara?
Gillar Iza att baka och laga mat hon med?
Det var länge sen jag bakade bröd. Det blir ju mest kakor och sånt när jag bakar ;)

Pia sa...

De blev riktigt goda! Nu på morgonen värmde vi de sista (frysta) i ugnen, så att de blev som nybakta. Mmmm!

Iza tycker att det är jättespännande att baka, att hälla upp och röra. Hennes favoritlek just nu är att leka mamma, pappa, barn som bakar. "- Du är Iza, du är mamma, jag är pappa"