lördag, januari 24, 2009

Västerbottenpaj med tomater


Ikväll har vi ätit en riktigt mäktig västerbottenpaj med tomater.

Jag hackade ihop ca 150 g smör med 3 dl vetemjöl 1-2 msk vatten, 1 tsk ättika och lite salt. Sedan fick pajdegen vila inplastad i kylen någon timme.

Jag tryckte sedan ut degen i en pajform, naggade botten och gräddade i ca 20 minuter. Den avsvalnande formen fyllde jag sedan med brynt gul lök, tomatskivor och en smet gjord på 200 g riven västerbottenost, 2 dl vispgrädde, 1 dl mjölk, fyra äggulor, lite salt och riven muskotnöt. Pajen fick stå i ugnen en halvtimme.

Till pajen åt vi en sallad med röd mangold, hackad blodgrape, rostade cashewnötter, 1 msk pumpafröolja, 1 msk persikovinäger, 1 msk flytande honung och 1 msk hackad färsk koriander.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, västerbottenspaj... Vi glömmer bort den och när det är dags för kräftor ja då kommer vi ihåg den igen.

Vi gillar verkligen eran blogg och vill på det här sättet skicka vidare en utmärkelse till er hos oss.

Jessika & Jonas

Anonym sa...

Gud vad gott! Jag älskar västerbottenost så det här är verkligen en paj i min smak skulle jag tro! :-) Mums!

Caroline sa...

Västerbotten är ju bara sååå gott!
Som inlägget innan så är det ju kanon bra till kräftor! Jätte fin blogg förresten! Hit kommer vi igen!
Hälsningar!
http://systrarnayster.blogg.se

Unknown sa...

Mmmm, verkar jättesmarrig!
Jag har dock påbörjat GI igen så jag får väl prova pajen lite längre fram... :)