söndag, oktober 26, 2008

Per Mobergs citronfromage


Igår gjorde Magnus Per Mobergs citronfromage.

Lägg 4 gelantinblad i kallt vatten i ca 5 minuter. Vispa upp 4 äggulor tillsammans med drygt 1 dl strösocker till en luftig smet. Ta upp gelantinbladen ur vattnet och smält dem i vattenbad. Blanda dem sedan med citronskal och saft från en citron. Häll ner blandningen i äggsmeten. Vispa 3 dl vispgrädde och vänd försiktigt ner den i den svala citronblandningen. Häll fromagen i fyra små glas och låt stå i kylen ett tag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hur blev den då???
häromdagen gjorde jag egen äppelsaft! kolla in bilder!!

Pia sa...

Den blev riktigt god, ganska syrlig. Saften ser fin ut!

Unknown sa...

MUMS! Som du vet är jag svag för allt med citron i så det här måste jag ju prova!
Mormor gjorde alltid citronfromage till mig när jag kom ner till Limhamn och hälsade på. Barndomsminnen...