lördag, april 19, 2008

Prosciuttoinlindad majskyckling med buljongkokt potatis


Igår kväll bjöd jag Magnus på prosciuttoinlindad majskyckling med buljongkokt potatis.

Jag fyllde saltade och pepprade kycklingfiléer med pecorinoost och färsk basilika och lindade in dem i flera skivor prosciutto. Sedan stekte jag dem på panna, först på hög värme och sedan när filéerna fått färg på svag värme under lock.

Till detta åt vi potatis som jag skurit i tjocka skivor och kokt i buljong tillsammans med färsk piri piri och en klick smör. Strax före servering stoppade jag i cocktailtomater och hackad salladslök.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill börja med att säga din måltid ser mycket god ut. Men det finns en sak som jag tänker ofta på när jag ser luftorkad skinka i dessa sammanhang. Är det inte så att den blir ganska salt och mycket torr skinka själv föredrar jag bacon. Vad säger du?

/rolf

Pia sa...

Hej Rolf! Jag tycker att sådan här salt skinka kan vara god till kyckling, eftersom kyckling sällan blir så salt i sig. Men du kanske har rätt i att bacon skulle bli ännu saftigare.

Sara sa...

Vad gott det ser ut! Jag försöker hitta genvägar från grisköttet eftersom min sambo inte äter det. Kanske funkar att linda med bresaola, tror du det ?

Pia sa...

Det går säkert lika bra! Det blir svårare att linda in köttet, kanske, men det kan man ju lösa med fler skivor och tandpetare/snöre.