söndag, december 09, 2007

Ost- och lökpaj


I fredags åt vi en ost- och lökpaj. Jag gjorde den i en avlång brödform för ovanlighetens skull och det gick jättebra.

Jag hackade ihop 1 1/2 dl vetemjöl, 1 1/2 dl siktat dinkelmjöl med 125 g smör. Sedan tillsatte jag 3 msk kallt vatten. Degen tryckte jag ut i en form. Sedan naggade jag botten och satte in formen i kylen en stund.

Jag kokade upp två hackade rödlökar tillsammans med 1/2 dl vatten, 1 msk vitvinsvinäger, 1 msk smör och 1/2 tsk salt (under lock). Sedan tog jag av locket och lätt det hela puttra tills vattnet reducerats bort.

Jag gräddade pajskalet i en 200-gradig ugn i ca 20 minuter och lät det sedan svalna lite. Därefter varvade jag riven ost (2-3 dl) med lökröran samt färsk hackad timjan. Till sist hällde jag över en äggstanning gjord på 1 1/2 dl mjölk och 2 ägg. (Om man gör pajen i en större form krävs troligen mer äggstanning.) Pajen fick sedan stå i ugnen i 20-30 minuter.

Inga kommentarer: