onsdag, februari 14, 2007

Oxfilé med polenta, gorgonzolasås och rostade valnötter


Till huvudrätt åt vi oxfilé med polenta, gorgonzolasås och rostade valnötter.

Till polentan kokade jag samman 1 1/2 dl polentagryn med 7 dl grönsaksbuljong. På slutet rörde jag ner en klick smör och ca 1-1 1/2 dl riven parmesanost. Detta fick kallna i en form innan jag försökte steka bitar i grillpannan. Jag hade tänkt mig att det skulle bli vackra ränder på polentan, men istället fastnade polentan i pannan. Inte så lyckat - vad kunde jag ha gjort annorlunda? Jag hade gott om smör och olja i pannan.

Gorgonzolasåsen gjorde jag genom att värma en burk lätt crème fraiche, en dl vispgrädde och en halv paket gorgonzolaost på spisen.

Till detta åt vi som sagt oxfilé, rostade valnötter och en sallad på sockerärtor och salladslök.

Inga kommentarer: