tisdag, november 14, 2006

Vörtbröd


Det var idag bebisen skulle komma, men än har det inte hänt något.

Så jag bakade vörtbröd istället. Jag börjar nästan få julstämning redan!

Jag hittade ett recept på Arlas webbplats och gav mig på en dubbel sats. Det blir ju säkert inte så mycket tid för brödbak framöver, så det gäller att passa på. Bröden blev goda - men om jag skulle göra om dem, så skulle jag ta mer ingefära och nejlika och pensla bröden med något (ägg?) före gräddning så att de inte blev så matta. Bröden blev lite bleka, men det kanske berodde på att jag hade ljus sirap istället för mörk.

Smält 50 g smör i en kastrull. Tillsätt 2 dl julmust och 33 cl porter och värm till fingervärme 37 grader. Häll degspadet över 50 g smulad jäst och rör. Blanda i 250 g lättkesella, 1 dl mörk sirap, 2 tsk salt, 2 tsk mald ingefära, 2 msk mald pomerans, 1 krm mald kryddnejlika, 50 g russin. Tillsätt 19-20 dl rågsikt och arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig. Jäs degen övertäckt i ca 45 min. Sätt ugnen på 175 grader. Arbeta ihop degen och dela den i 2 delar. Baka ut delarna till ovala bröd och lägg dem på bakplåtspapper eller en smord plåt. Täck över och låt bröden jäsa ca 30 min. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min och låt svalna på galler.

Eftersom vi har gasugn, så fick jag grädda bröden i drygt 20 minuter extra. Det går inte heller att ha bröden i nedre delen av ugnen. Då blir de alltför gräddade undertill.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket intressant recept... jag har precis börjat med att baka bröd och har skrivit en post med Tranan's filmjölksbröd, det var jättegott!
Ciao.

Pia sa...

Filmjölksbrödet låter jättegott! Coarse rye flour - är det rågsikt?

Anonym sa...

Det är grovt rågmjöl.
Ciao.

Anonym sa...

Tips är att pensla ditt vörtbröd med mörk sirap utblandat med vatten. Då blir det mörkare och blankt.
H Carina

Pia sa...

Tack för tipset, Carina! Jag ska komma ihåg det till nästa gång. /Pia