söndag, april 30, 2006

Färsspett och quinoaröra

Igår åt vi färsspett och quinoaröra.

Inspirerad av ett recept i Sydsvenskan smaksatte jag 500 g nötfärs med 6 hackade sardeller, hackad chilifrukt och hackad scharlottenlök. Smeten formade jag sedan till åtta avlånga bitar som jag fäste på träspett.

När spetten hade stekts hade sardellsmaken helt och hållet försvunnit, så spetten smakade tyvärr som vanliga köttbullar. Det var väl i och för sig gott, men inte alls vad jag hade föreställt mig!

Till detta åt vi en quinoaröra: Koka upp två dl quinoa, byt sedan ut vattnet och koka upp på nytt. Låt koka ca 10 minuter eller tills quinoan har lagom tuggmotstånd. Låt svalna något och blanda sedan med två urkärnade och hackade tomater, en dm hackad gurka, ett paket färsk minimajs som förvällts, en halv ask smörgåskrasse, två msk hackad färsk koriander, tre msk risvinäger, en msk sesamolja, tre msk tamarisoja och två msk rostade svarta sesamfrön.

Inga kommentarer: