söndag, november 06, 2005

Oxfilé och röd sesamquinoa

I fredags åt vi tacos och fantiserade kring hur man skulle kunna göra annorlunda tacos med indisk garammasala-kryddning etc. De är väldigt goda i originalskick också!

Igår åt vi
helstekt oxfilé och röd sesamquinoa.

Quinoafröna kokade jag upp i vatten efter att ha sköljt dem. Sedan sköjde jag dem än en gång och till sist kokade jag dem i vatten med buljong och lite sesamolja. När de var klara efter ca 10-15 minuter sköljde jag dem i kallt vatten.

I en skål blandade jag skivade körsbärstomater, färsk persilja, två hackade vitlöksklyftor, två matskedar flytande honung, en rejäl skvätt risvinäger, tabasco, rivet skal från en halv citron, saften från en halv citron, sesamolja, ett par matskedar rostade svarta sesamfrön samt salt och peppar. Jag stekte finhackad röd paprika i citronolja och blandade ned även denna i röran. Och till sist den avsvalnade quinoan.

Som tillbehör gjorde vi en sås på lättcrèmefraiche, honung, sweet chilisås och salt/peppar.

Inga kommentarer: