lördag, augusti 13, 2005

Teriyakimarinerad tonfisk med rostade hasselnötter och päron

Igår kväll lagade vi en gammal favorit, teriyakimarinerad tonfisk med rostade hasselnötter och päron.

Så här gör man. Marinera färsk tonfisk i färdig teriyakimarinad. Rosta hasselnötter i en stekpanna och skala dem sedan genom att "torrskrubba" dem i en handduk eller hushållspapper. Grovhacka nötterna. Skala och hacka päron. Knaperstek bacon och låt den rinna av på hushållspapper. Stek tonfisken lätt (den får inte blir torr) och servera med tillbehören samt ytterligare teriyakisås. Igår åt vi matvete blandat med grön lökblast till rätten. Gurka är också gott.

Vi åt också syrad rödlök. Skiva tre rödlökar tunt och lägg i en skål. Koka upp en 1-2-3-lag på 0,5 dl ättika, 1 dl socker och 2 dl vatten samt skal och saft från två citroner. När lagen sedan svalnat något, häll den över löken. Låt löken dra i två timmar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grön lökblast??? Blev lite sugen på tonfisk nu - kanske blir något sådant ikväll...

Pia sa...

Ha ha! Väldigt avancerat! Ja, det låter nog lite konstigt. Det var blast till röd sommarlök, för att få lite grön färg. Annars blir rätten lite blek och tråkig. Har du förslag på något annat att piffa upp med istället för grön lökblast? Min fantasi har tagit slut.

Pia sa...

Havregrynsgröt är faktiskt helt OK enligt GI. Jag brukar koka upp 2 dl vatten med salt (inte för snålt, enligt min smak), sedan hälla i 1 dl havregryn, några matskedar linfrön och rostade mandlar/solrosfrön/valnötter. Det tycker jag blir riktigt gott!

Just nu försöker jag vara lite strängare gällande kolhydrater, eftersom det är i början av dieten. Så nu äter jag fil (har de det i USA?), med rostad mandel och linfrön istället. Och kanske en tomatsallad med lite olja, vinäger och salt & peppar.

Vad äter du mer än ägg, Noorah? Några tips?