torsdag, juli 21, 2005

Salamifylld fläskfilé och ugnsstekt småpotatis

Igår kväll, när Magnus kom hem efter några timmars vindsurfing, bjöd jag honom på salamifylld fläskfilé och ugnsstekt småpotatis.

Fläskfilén stekte jag först runt om. Därefter gjorde jag en skåra längs med filén och fyllde den med salami, ost och persilja. Sedan virade jag ett snöre runt om filén, från ena änden till den andra, så att fyllningen höll sig på plats. Jag la filén i en ugnsform och hällde över en sås, gjord på tamarisoja, japansk soja, hackad vitlök, sesamolja, salt och peppar samt en färsk piri piri. Jag ställde formen i ugnen, i hög värme. Efter ett tag öste jag filén och la till halva tomater och lökar i formen.

Jag ugnsstekte också små potatisar (som jag tidigare kokt några minuter) tillsammans med havssalt. 10 minuter på hög värme. Därefter hällde jag på lite olivolja, svarta sesamfrön och ytterligare salt. Efter omrörning åkte potatisen in i ugnen igen.

Till detta en enkel sås på matlagningsyoghurt, crème fraiche, lite honung och sambal oelek.

Inga kommentarer: