torsdag, juni 30, 2005

Blåmusslor i vitt vin

När min vän Noorah kommer på besök från Småland imorgon funderar jag på att servera blåmusslor i vitt vin. Det är en typisk sommarrätt, som påminner om Frankrike, tycker jag.

Annars skulle jag kanske bjuda på något från "NewYork", eftersom min vän åker dit på lördag. Tyvärr har jag ingen aning om vad det skulle vara...


Blåmusslor i vitt vin
Borsta musslorna noga så att de blir rena och ta bort "skägget". Skölj noga. Kasta de musslor som inte stänger sig.

Finhacka en gul lök, hacka ett knippe persiljan. Smält rikligt med matfett i kastrullen och fräs löken på medelvärme ett par minuter. Häll i 2 dl vitt vin och persiljan. Höj värmen.

Lägg i musslorna och sjud under lock ca 5 min eller tills alla musslor öppnat sig. Ta sedan upp musslorna med hålslev och fördela i djupa tallrikar. Häll 1 dl grädde i kastrullen och låt koka samman 1/2 minut. Smaka av med salt och vitpeppar. Häll såsen på musslorna. Servera vitt bröd till att doppa.

Jag tror att jag river i lite citronskal också på slutet - då blir det nog ännu godare! Ett gott friskt rosévin till...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det blev musselsoppa och jag kan bekräfta att den var väldigt god. Fransk och somrig.
Jag har nu varit i New York i lite drygt en månad och nu börjar jag så smått sakna de nyttiga och mer fiberrika frukotsalternativen som finns i Sverige. Naturligtvis finns det mer hälsosamma alternativ även här men det är alldeles för lätt att välja sådant som inte finns hemma och ofta är det både sött och fett.
Naturligtvis så har jag skaffat mig några favoriter här också. En av de första grjerna jag gör när jag kommer till New York är att köpa bagels med vitlöks creme cheese. New York har en specialitet som kallas "Everything bagel". Det innebär att den har alla tänkbara fröer och även lite salt ovanpå. När de är nybakade är de helt oemotståndliga. En annan av mina favoriter är Caesarsallad. Man kan hitta Caesarsallader på de flesta restauranter eller kan man slänga ihop en hemma. Här finns alla ingredientser till det (romansallad, parmesanost, krutonger och färdig dressing) blanda och njut.

Pia sa...

Är det inte krångligt att göra dressingen till ceasarsallad? Eller köper du den färdig?